Před začátkem nového školního roku
Vážení rodiče, milí žáci,
do nového školního roku vstoupíme s několika změnami, na které vás chceme upozornit.
V počtu tříd nakonec nedochází ke změně, neboť sice končí tři devítky, ale my otvíráme tři nové třídy v prvním ročníku. Důvodem je významný převis zájmu.
Budeme vyučovat podle vzdělávacího programu „Škola pro život“. Za vzdělávací priority považujeme čtenářskou gramotnost, gramotnost matematickou a digitální kompetence.
Do výuky zavádíme Feursteinovu metodu instrumentálního obohacování (FIE), která pomáhá rozvíjet myšlení a vyjadřování, podporuje vnitřní motivaci, reflektování vlastních myšlenek. Metoda přináší umění vytvořit si vlastní strategii při řešení úkolu a sdílení rozdílných postupů, upevňuje sebedůvěru, odstraňuje impulzivitu a strach z chyb. Rozvíjí respektování jiného názoru.
Učební plán nám umožňuje navýšit počet dělených hodin. To přispěje ke zkvalitnění Individuální péče o žáky. Vedle jazykové výuky a informatiky dělíme třídy na skupiny tělesné a pracovní výchově, ve výuce fyziky a chemie a českého jazyka a matematiky. Posilujeme i párovou výuku dvojicí učitelů. Chceme tak například zintenzivnit hodiny tělesné výuky.
Rozšiřujeme badatelskou výuku jak v centrech aktivit na 1. stupni, tak i projektovou výuka v 5. ročníku. Poprvé budou v novém školním roce žáci 5. ročníku zakončovat působení na 1. stupni obhajobou malé absolventské práce. Velkou absolventskou zakončí tradičně školní rok vycházející žáci 9. ročníku. V tomto směru chceme dál rozšířit individuální podporu nadaným žákům ve všech ročnících.
Týmovou spolupráci a vzájemné učení vedle projektu Začít spolu na 1. stupni podpoříme v plánu 2. stupně zařazením jednodenních až třídenních projektových dnů.
Plavecký výcvik absolvují žáci 2. ročníku na týdenním pobytu v přírodě v Peci pod Sněžkou, přičemž další týden plavání je čeká na začátku 3. ročníku. Lyžařský kurz čeká žáky 7. ročníku, 8. třídy absolvují cyklistický kurz a 9. ročník se seznámí na turistickém pobytu se základními vodáckými dovednostmi.
Učitelé budou postupně zavádět systém formativního hodnocení, jehož cílem je nestresující poskytování zpětné vazby žákům. V prvních třech ročnících budeme žáky na vysvědčení hodnotit slovně, ostatních ročnících známkami, přičemž průběžné výsledky budou vyjádřeny procenty. Podaří-li se vyřešit technické problémy, budeme hodnotit chování ve všech ročnících slovně dle daných kritérií.
Počítáme s tím, že žáci 5. a 7. ročníku projdou srovnávacími testy SCIO z českého a anglického jazyka, matematiky a obecných studijních předpokladů, abychom získali přehled o úspěšnosti našeho školního vzdělávacího programu.
Školní výsledky jednotlivých žáků budou s vámi konzultovat třídní učitelé na triádách, které plánujeme realizovat na podzim a na jaře.