Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním souhlasíte s použitím souborů cookie.

Více informací
Karanténa nemusí být ztráta

Karanténa nemusí být ztráta

  1. REŽIM – nastavují rodiče. Karanténa není „cochcárna“ a zároveň je důležité odlišit čas pracovního týdne a čas víkendu, jinak přijde víkend o svou opodstatněnost. Pravidelné vstávání i budíček, držet podobnou strukturu jako v době školy. Vytvářet obzvlášť důležité hygienické návyky, fixovat mytí rukou po návratu z venku.  Vytvořit plán nebo režim dne, vylepit, aktualizovat, vyhodnocovat, motivovat, vést děti k samostatnosti a sebekázni (plní samy, rodiče nemusí pokud možno připomínat, dozorovat). Stěžejním bodem režimu je učení, osvojení školní látky a úkolů dopoledne, dokud je mozek svěží. Monitorovat případné „úniky dětí od povinnosti“, velký smysl tak má posilovat volní složku, která je v režimu školy   více automatická a řízená učitelem a dynamikou třídy. Teď je to více na dětech a na nás rodičích. Režim vyžaduje i čistou zónu bez mobilních telefonů a elektroniky. Zdravé omezování technologií, ve kterých se děti bezčase ztrácí a posilování odepírání si „ slastných nenárokujících pobytů ve světě her a kyberprostoru“.  Technologie jsou aktuálně větší součástí vzdělávacího procesu, o to těžší bude pro děti zdravě dělit čas mezi zábavu a práci.
  2. MY A KONTAKT - Pokud se snažíme v nějakém čase života rodiny o kulturní ostrov bez techniky, měli bychom být ve stejné kvalitě kontaktu s dětmi. Když si s nimi hrajeme, sportujeme, odkládejme i my mobily.
  3. TÉMATIKA, pestrost, obzvláštnění. Vzniká díky karanténě prostor pro zážitek něčeho nového. Děti mohou zažít, že si rodiče s nimi hrají, jsou s nimi v emocích, dokážou „blbnou“. Vymýšlejme tematické dny, buďme s dětmi tvořiví – například: výroba roušek, nebo den věnujeme výstupu na konkrétní horu v blízkosti, nebo může být tématem dřevo a oheň, pomoc sousedům ve vchodě, prospěšnost...
  4. SAMOSTATNOST - Můžeme pozvolna usilovat o to, aby děti přebíraly některé úkoly, povinnosti do své kompetence. Například: 1x samostatné plnění domácí práce (bez připomínání). Ale může to být i vaření, příprava jídla pro druhé. Citlivě ale pracujme se svou představou, děti ji nemusí hned naplnit a není to jejich chyba, ale obtíž našeho očekávání.  
  5. ŠKOLA - nedělejme některé úkoly za děti, veďme je k tomu, aby se dotazovaly spolužáků, případně učitelů. Aktivita v komunikaci a sdílení může být pro dítě další přidaná hodnota.  Kontakt s vrstevníky z jedné třídy, společné konference, telefony jsou často další prospěšným a podpůrným faktorem. Sociální izolace je  pro některé děti dosti zátěžová.
  6. PÉČE O DRUHÉ a PROSPĚŠNOST - Současná doba nabízí hodně pozitivní a prosociálních modelů. Děti mohou začít pomocí a péčí o své prarodiče, stačí jen si na ně vzpomenout, zavolat, sdílet své prožitky, přinést nákup. Prostě být v laskavém kontaktu s nimi a učit se empatii. Navíc intenzivně opakují rodičovské modely a na nich se učí.
  7. VENTIL a POHYB nejde nahradit. Pravidelné „větrání“ a zdravá fyzická únava. Cílem je i udržet žádoucí hladinu imunitního systému, posilovat vytrvalost, nezdolnost. Dávat dětem prostor k „vyřádění“ i třeba na malé zahradě nebo v jarním lese. Vystoupit do nové kvality diskomfortu. Tento čas může být využit i jako zvýšení citlivosti ke svým potřebám, fixování si pravidelnosti pohybu. Je možné dětem vyhlásit „výzvu“ v podobě pravidelného cvičení, běhání s rodiči, otužování...
  8. RODINA SPOLEČNĚ-  trávit společně čas, ale opravdu být v kontaktu. Někdy i vypnout televizi a mobil a plně se věnovat tomu druhému. Děti mohou dostat prostor k vymyšlení společné aktivity, programu venku, tvoření, oprášení a osvojení si nových deskových a společenských her, společný poslech hudby, vyprávění a předčítání.  Čas na malování, podnikání aktivit, na které jsme před tím neměli čas a malinko jsme je odsouvali. Nemusí se najednou jet  na výkon, ale můžeme být prostě jen spolu a vnímat se.  Nezapomínejme na pozitivní ladění činností, děti jsou v současné době více napojeny na své rodiče a senzitivně načítají emoční stavy svých „opor“ a nesou i jejich úzkosti a paniky ze vzniklé situace. S tím může souviset dávkování informací o situaci a viru dětem dle jejich věku. Rozlišujme, co říci dítěti do 8 let a co zpracovávat se studentem na 2.stupni. 
  9. SOUROZENCI – lze předpokládat efekt, že sourozenci spolu začnou posilovat vzájemný vztah i přes vyšší výskyt emočně vypjatých situací J.
  10. STRES A VYČERPÁNÍ- Současná situace přináší i více starostí pro rodiče. Rodič je maják a kotva pro dítě. Pokud jsme stabilní, děti ustojí s námi jakoukoliv karanténu. Vnímejme svou únavu, posilujme své energetické rezervy, držme si nadhled. Nezapomínejme, že jen odpočatý rodič může být „něžný“.

 

Vzhledem k tomu, že karanténa může být vleklá a míra sociálních kontaktů omezená, nabízíme případný prostor pro povídání se speciálním pedagogem školy a terapeutem.

Petr Šolc pracuje ve škole v úterý a v pátek, což je termín pro přímý kontakt. Také můžete jako rodiče, rodiny nebo samotní žáci využít mailovou komunikaci.

Schůzku nebo konzultaci je dobré si objednat předem na telefonu 721880080 nebo na adrese petr.solc@zslesni.cz

Těším se na vás a přeji dny v pevném zdraví a rodinné pohodě.

Petr Šolc

Novinky na e-mail

Máte-li zájem dostávat zprávy o aktuálním dění ve škole e-mailem, zaregistrujte svou e-mailovou adresu .

Obsahem newsletterů nebudou informace o jednotlivých třídách a jejich učivu. Ty i nadále naleznete v měsíčních plánech na stránkách jednotlivých tříd. Obsahem newsletterů budou převážně zprávy z celoškolního dění.