Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním souhlasíte s použitím souborů cookie.

Více informací
Comenius

Let´s clean up Europe

COMENIUS - Sicílie

Biancavilla – 25. – 31. 5. 2014

Na posledním setkání naši školu reprezentovala skupina šesti světlovlasých děvčat z osmých tříd.

Pracovním tématem bylo zpracování a recyklace skla. Práce jednotlivých tříd jsou zdokumentovány ve čtvrtém svazku školních novin, které se věnují  jednotlivým tématům projektu.

První den pobytu  v pondělí jsme si užili vlny Středozemního moře blízko nádherného skalního města Taormina, které bylo po pizzovém obědě prvním místem malých nákupů suvenýrů.  Také druhý den nám hostitelé připravili výlet za poznáváním místní historie. Ve městě Catania jsme obdivovali staré římské stavby  a spoustu budov postavených ze všudepřítomné lávy.  V  keramické továrně Le Nid jsme malovali na lávové destičky umělecká díla pro naši budoucí vzpomínku.

Školní autobus řídil neobyčejně trpělivý řidič Franco. Na cestách jsme téměř neustále pozorovali úchvatnou horu Etnu. Přiblížili jsme se k ní večer, pan učitel Nino nás pozval na svou chatu a zahradu. Jeho rodina bezvadně zvládla večerní  pohoštění více než třicetičlenné skupiny. Bylo to příjemné prostředí pro navazování nových kontaktů mezi dětmi i dospělými.

Třetí den se vrátily sicilské děti z prázdnin a celá škola připravila báječné přivítání. Každá třída měla pěvecké nebo taneční vystoupení. Roztomilé byly nejmenší děti z mateřské školky. /MŠ je tam součástí základní školy./ Naše děvčata také vystoupila, zpívala vícehlasně, pěkné to bylo. Prohlédli jsme si zajímavě stavěnou školu a všechny výrobky, které žáci tvořili na recyklační témata.  Při odpoledním pohoštění jsme ochutnávali nejrůznější sicilské dobrůtky.

Ve čtvrtek dopoledne jsme vyšplhali na jeden z mnoha kráterů Etny. Nekonečná lávová pole,  rychle postupující mraky, pěkné zážitky.

Odpolední slavnostní program v místním divadle patřil rodičům a všem účastníkům projektu. Místní učitelé připravili s dětmi parádní vystoupení. Všichni  se pak přemístili na rozlučkový večírek do školy. Opět výborné speciality ….a loučení, protože všechny výpravy /kromě naší/ musely balit kufry na ranní odlet.

V pátek nás Franco a vedoucí koordinátorka projektu Maria, která se o nás starala a trávila s námi všechen čas, vzali na výlet do klidného historického města Randazzo.  V autobuse byla legrace, protože s námi cestovaly děti z hostitelské školy, které si procvičovaly angličtinu.

Odpoledne jsme jeli k moři a navšívili skalní hrad Aci Castello.  Měli tam výbornou zmrzlinu.

A v sobotu : Arrivederci Biancavilla, molte gracie.

Vzpomínat budou děvčata: Aneta Bábíková, Bára VanGeetová, Marie Absolonová, Jitka Novotná, Terka Kolářová, Danča Mildnerová a jejich doprovod Jiří Dvořák, Aleš Dlouhý a Stáňa Gotteltová.

COMENIUS - Polsko

Kierlikowka – 1. – 8. 3. 2014

Když jsme přišli po vánočních prázdninách do školy, začali jsme  pracovat na dalším tématu, kterým bylo recyklování a využívání plastů. Hostila nás polská škola v Kierlikowce.

Naše výprava byla tentokrát nejpočetnější. Jelo patnáct dětí z pátých a šestých tříd a tři paní učitelky. Téměř dvanáctihodinová cesta vlakem s několika přestupy do Krakowa byla docela veselá.

Druhý den jsme se přivítali s výpravami z Turecka a Itálie a vyrazili společně na prohlídku města. Počasí nám příliš nepřálo, byla mlha a mrzlo, někteří  na sobě měli i dvě čepice. Ale statečně jsme se s nepohodlím poprali a pozorně poslouchali naši anglicky mluvící průvodkyni. Prošli jsme krásný hrad Wawel, viděli jsme legendárního draka, chrlícího oheň, poklonili se hrobu prezidenta Kacynského a jeho manželky, prošli se uličkami, které vypadaly jako ty v Praze. Oběd nás čekal ve Stodole, v restauraci, kde byla sláma a staré zemědělské nástroje. Dali jsme si polské pirogy - někdo se sýrem, někdo s masem a někdo s jahodami. Byly moc dobré. Po obědě nás paní průvodkyně vzala   do odzemního muzea, které se nachází pod celým krakowským náměstím. Byla to taková výprava do středověku. Viděli jsme pozůstatky starých cest a domů, zvážili jsme se na středověké váze nebo si vyzkoušeli intetaktivní archeologické hry. Po ukončení zajímavé prohlídky jsme se vydali  zkoumat Krakow na vlastní pěst. Na největším náměstí v Evropě jsme si prohlédli stánky s lidovými výrobky a okonce jsme si i zatančili. Zima nám nakonec nevadila.

V pondělí jsme jeli do koncentračního tábora v Osvětimi a v Březnice. Byla pro nás hrozná představa, že někdo mohl zacházet s lidmi jako s věcmi. Navečer jsme se  setkali se s našimi španělskými kamarády, kteří dorazili později a společně se  vydali se do nedalekého Gdowa. Veliké překvapení pro nás hostitelé připravili v podobě čtyřhvězdičkového hotelu Babie Lato a večeře o třech chodech. Večer jsme si opět zatančili, tentokrát už i s novými kamarády.

V úterý nás autobus dopravil do krásné polské školy v Kierlikowce, kde nás velmi mile přivítali učitelé i děti.   V tělocvičně pro nás připravili různá taneční vystoupení, tančily dokonce i tříleté děti ze školky. Naše skupina pod vedením paní učitelky Kubátové zpívala polskou a anglickou písničku. Po poledni nás čekal bohatý raut se saláty, koláči, ovocem apod. Odpoledne jsme strávili poznáváním okolí, navštívili jsme velice starý a vzácný dřevěný kostel, kde se kdysi modlil i bývalý papež Jan Pavel II. Pak jsme ještě prošli jeden místní zámek, kde jsme si vyzkoušeli, jak se třeba sedělo ve starých křeslech. Večer nás čeká ještě večeře s různými tanci.

Ve středu jsme si mohli přispat, neboť pro nás autobus přijel až v půl desáté a odvezl nás opět do školy v Kierlikowce. Děti a učitelé pro nás připravili prohlídku školy, v každé třídě nám zazpívali písničku a zhlédli jsme prezentace o tom, jak v jednotlivých zemích zapojených v projektu zacházejí s plasty. Po obědě jsme před školou zasadili 5 smrčků, každý za jinou zemi – za Polsko, za Španělsko, za Itálii, za Turecko a samozřejmě za nás. Odpoledne nás čekala dobrodružná výprava do solného dolu v Bochni. Sfárali jsme důlním výtahem do hloubky 212 metrů, jeli podzemním vláčkem, poseděli v důlním kostelíku, sjeli jsme  124m dlouhou klouzačku a navštívili podzemní bufet. Věřili byste, že tam bylo i podzemní basketbalové hřiště? Na hotelu nás opět čekala večeře se čtyřmi chody, už se nám to pomalu nikam nevejde. Ve čtvrtek jsme vyrazili do polské části Tater, do střediska Zakopane. Ozubnicový vláček nás vyvezl do 1150 metrů n.m., ale počasí nám opět nepřálo, byla tam  hustá mlha. Zato jsme si dosyta užili sněhu a naučili španělské děti pořádnou koulovačku. Navštívili jsme tržnici, kde bylo nepřeberné množství různých suvenýrů.

Byl to skvělý týden se skvělými hostiteli. Děkujeme Agniezce , paní ředitelce a všem ze školy v Kierlikowce, měli jsme se opravdu dobře. Ujistili jsme se, že angličtinou se už dokážeme v zahraničí dorozumět a naučili jsme se i  trochu polsky.

Děkujeme panu Petříčkovi , který nám všem zasponzoroval trička, aby bylo vidět, že k sobě patříme.

A jsme na to pyšní: Denisa Holeňáková, Lucka Nováková, Lukáš Petříček, Majka Chroustovská, Veronika Burdová, Adéla Kosťová, Bára Zielinská, Anežka Urbanová,  Markéta Štajnbruchová, Adéla Uhrová, Dominika Moravcová, Vilda Sadílek, Jára Všetička, Kryštof Pavlů, Natálka Prachařová.

Na tento reprezentativní výběr dohlížely paní učitelky Míša Ulvrová, Eva Kubátová a Stáňa Gotteltová.

COMENIUS - Turecko

Istanbul - 2. - 9. 11. 2013

Projekt  „Comenius – Let’s clean up Europe“, tentokráte v Turecku, začal v Istanbulu. Třídenní pobyt v této krásné metropoli, která se rozkládá na dvou kontinentech, jsme využili k poznávání místích pamětihodností. Samozřejmě jsme navštívili Topcapi palác – rezidenci osmanských sultánů, Modrou mešitu – Mešitu Sultan Ahmed a palác Hagia Sophia – chrám Boží moudrosti. Další stavební či přírodní pozoruhodnosti jsme mohli obdivovat během plavby zátokou Zlatý roh, neboli Haličem nebo z vyhlídky na  Pierre Loti Tepesi. Poté jsme se přesunuli do 400 km vzdáleného ocelářského města Karabüku, kde sídlí partnerská turecká škola. Protože hlavním tématem tohoto výjezdu byl kov, navštívili jsme kromě školy i ocelárnu, kde jsme velmi zblízka viděli jednotlivé kroky při výrobě oceli. Ubytováni jsme byli v nedalekém městečku Safranbolu, které je od roku 1994 díky své zachované historické architektuře z dob osmanské říše zapsáno do seznamu UNESCO. Historické jádro městečka jsme si osobně prohlédli a zároveň s ním i blízký kaňon a jeskyně.

COMENIUS - Česká republika

Liberec - 28. 5. - 4. 6. 2013

Před příjezdem našich hostů jsme usilovně pracovali na papírovém tématu. Některé třídy se zabývaly historií, jiné výrobou, recyklačním procesem, některé vyráběly obleky, dekorační předměty.

První den po uvítání jsme hosty provedli po škole, po obědě v naší školní jídelně jsme jeli na exkurzi do sběrného dvora, kde se připravují materiály k recyklaci. Odtud byl jen kousek na prohlídku Ještědu, který nás nepřivítal právě nejlépe, pršelo, bouřilo a z jindy krásného výhledu na českou krajinu, nebylo nic.

Další den byl pracovní, ve škole jsme hostům předváděli naše papírová díla a pozvali  je do vyučovacích hodin, aby se mohli podívat jak se učíme. Páťáci například tvořili česko-anglicko-španělský minislovník se španělskými vrstevníky.

Čtvrtek byl slavnostním dnem,  probíhala tradiční školní slavnost Jarmark s bohatým kulturním programem, ve kterém účinkovali i  naši hosté. Poprvé kvůli nepřízni počasí nebyl Jarmark ve venkovních prostorách školy, ale jen v tělocvičně.

Odpoledne zábava pokračovala v jídelně, tančilo se, zpívalo, paní kuchařky nám připravily různé dobroty. Venku pršelo a pršelo, v celé republice byl vyhlášen povodňový stav.

Poslední pracovní dopoledne  bylo věnováno sicilským dětem, které měly připravené malé divadelní představení na téma recyklace papíru. Po obědě jsme opět v dešti vyrazili na prohlídku naší krásné radnice. Další část dne jsme strávili zkoumáním technických zajímavostí v IQ parku.

V sobotu a v neděli jsme hostům ukazovali památky okolí. Obdivovali zámek Sychrov, prošli se v Českém ráji. V neděli jsme měli štěstí v Jizerských horách, kde se nám déšť při procházce vyhnul. Horší to bylo v Harrachově, kam jsme kvůli  zhoršeným dopravním podmínkách dorazili pozdě a zmeškali exkurzi ve sklárně. Bylo nám líto, že kvůli špatnému počasí si hosté z Krkonoš nemohli odnést lepší zážitky. Nicméně dobrou náladu a zábavu v autobuse jsme si pokazit nedali.

Odjezd přátel do Prahy byl naplánován den, kdy kulminovala povodeň na Vltavě. Fotografie uzavřeného Karlova mostu s protipovodňovými bariérami budou však také originální vzpomínkou.

Po prohlídce Hradu, Staroměstského a Václavského náměstí jsme se rozloučili a začali se těšit na další setkání ve Španělsku.

COMENIUS - Španělsko

Barbate – 23. – 29. 1. 2013

Náš první výjezd do španělské Andalusie začal s jednodenním zpožděním. Kvůli poruše letadla jsme neodletěli ráno, ale až večer, neplánovaně jsme přespali ve švýcarském Curychu a až další ráno cestovali do Malagy, odtamtud pět hodin autobusem do Cadizu. Tam jsme se přivítali s dětmi a učiteli z Polska, Itálie a Turecka, kteří  na nás čekali.  Projížděli jsme krajinou s množstvím větrných elektráren - zdroje energií a jejich využívání bylo pracovním tématem našeho prvního setkání.

Hostitelé nám zajistili ubytování v útulném prázdninovém středisku.   V noci byla v domečkách trošku zima, přes den jsme se na sluníčku zahřáli.

Vestibul školy nás přivítal výstavkou různých typů energií. Každá třída měla výzdobu… Vyzkoušeli jsme si funkční modely solárních panelů . Protože tou dobou slunce hodně svítilo, viděli jsme okamžitý účinek tohoto procesu – vláček napojený na panel jel po kolejích.  Také jsme obdivovali modely větrných elektráren.

Naši šesťáci sklidili obdiv za interaktivní prezentaci o zdrojích energií v naší republice /prezentovali samozřejmě v angličtině/.

Při exkurzi  v moderní továrně na LED svítidla, která šetří spoustu energie,  vypadalo to jako ve velké laboratoři s minimem lidí v bílých pláštích.

Velmi zajímavým zážitkem pro všechny účastníky byla návštěva továrny na zpracování tuňáků.  Už víme, jak se tuňák porcuje, marinuje, různě zpracovává. Každý večer jsme ochutnávali různé druhy ryb. Docela rychle jsme si navykli na jihoevropský styl trávení večerů – po pozdnější  večeři zábava, zpěv, diskotéka. Obdivovali jsme malé tanečnice flamenga a hru na kastaněty. Při tanečních kreacích jsme zažili spoustu legrace.

Nezapomenutelné  jsou návštěvy Cadizu, Sevilly a Malagy. Dýchala na nás historie, kterou jsme zatím znali jen z učebnic nebo filmů. Brouzdání v moři koncem ledna, to bylo taky fajn.

V Barbate byli: Kačka Hamplová, Monika Patrmanová, Anička Stezková a Josef Kubr. Opatrovali je učitelé Stáňa Gotteltová a Aleš Kozák.

Let´s clean up Europe

Naše škola uspěla v mezinárodním projektu partnerství škol, které nabízí program Comenius. Jedná se o dvouletý cyklus /2012 – 2014/, který je hrazen z prostředků Programu celožitotního učení.

Koordinující škola je ze Sicílie, další partnery máme v Polsku, Španělsku a Turecku.

Cílem projektu je zlepšit a prohloubit ekologické povědomí o energiích a materiálech,  které denně používáme.  Jak recyklujeme a znovu využíváme papír, plastické hmoty, sklo a kov. Zajímá nás snižování spotřeby výchozích surovin . Naše zkoumání budeme prezentovat při návštěvách zahraničních škol.  Poznávání místních památek , kultury a přírody je součástí projektu. Pracovním jazykem je angličtina, která se v každé zemi vyučuje.

První setkání zapojených škol  se uskutečnilo v městečku Biancavilla  říjnu 2012. Rozdělili jsme si pracovní témata, dohodli  data příštích setkání  a navázali první přátelské kontakty. /Za Lesní byli delegováni učitelé Stáňa Gotteltová a Tomáš Řebíček./

Novinky na e-mail

Máte-li zájem dostávat zprávy o aktuálním dění ve škole e-mailem, zaregistrujte svou e-mailovou adresu .

Obsahem newsletterů nebudou informace o jednotlivých třídách a jejich učivu. Ty i nadále naleznete v měsíčních plánech na stránkách jednotlivých tříd. Obsahem newsletterů budou převážně zprávy z celoškolního dění.