Facebook ZŠ Lesní Youtube kanál ZS Lesní
Newsletter

Aktuálně ze Skandinávie

V neděli 9.6. jsme v 5:00 přijeli do německého přístavu Rostock, nalodili jsme se a v 6:00 jsme vyjeli trajektem na dvouhodinovou cestu do dánského přístavu Gedser. Když jsme připluli, autobusem jsme jeli do hlavního města Kodaň, kde jsme jeli cca 60minutovou prohlídku lodí po kanálech, viděli jsme například městskou knihovnu, pivovar, operu, královskou jachtu, ponorku, sídlo Hanse Christiana Andersena a mnoho dalších krasných lodí a domů lemovaných podél kanálu. Poté jsme navštívili katedrálu Frederika, sídlo královny Margrethe a prince Frederika, sochu bohyně Gefion a na závěr sochu malé mořské víly. Potom jsme už vyrazili na 300 km dlouhou cestu přímo do našeho penzionu Anneberg do Švédska přes Öresundský most, který je dlouhý 16 km a uprostřed půlen umělým ostrovem. Do penzionu jsme dorazili v 18:00 a v 19:30 nás čekala večeře a co jiného by to mělo být, než švédské masové kuličky s bramborovou kaší. Čas po večeři už byl v každého režii.

3. den - Vyhlídka, lízátka.....

Dnešní den jsme začali snídaní v devět hodin. Následovně jsme po rozebrání svačin nasedli do autobusu, ve kterém jsme se vydali do Gränny. Cestou jsme se stavili v místním protestantském kostele. Zajímavé bylo, že je celý ze dřeva. Cesta autobusem pokračovala dále. Vystoupili jsme pod kopcem s rozhlednou "plechovkou". Po vystoupání k rozhledně a následnému vyšlapání schodů se nám nabídl pohled na druhé největší jezero Švédska, Vätern. Když jsme se vydali od rozhledny do městečka Gränna, ztratily se nám dva telefony, které se úspěšně našly. Ve městečku Gränna jsme si mohli prohlédnout malé obchůdky s lízátky, jež si bylo možné zakoupit. Mohli jsme se i podívat živě na jejich výrobu. Následně jsme došli do přístavu u jezera Vätern, kde jsme se nalodili na trajekt, jenž nás odvezl na ostrov Visingsön. Na ostrově jsme navštívili zdejší krásný kostel. Po nastoupení na trajekt jsme se nechali odvézt zpět do přístavu městečka Gränna. Nasedli jsme do autobusu a vraceli se do penzionu a tam jsme zakončili den večeří.

4. den - rašeliniště, muzea a nákupy

Dnešní den začal odjezdem v půl desáté do přírodní rezervace jménem Dumme Mosse. Dumme Mosse jsou rašeliniště a tundry, těměř netknuté člověkem. Počasí nám moc nepřálo, zvířata jsme taky moc neviděli, zato jsme se prošli krásnou přírodou a u ohně si vychutnali hotdogy. Potom následoval přejezd do muzea Husqvarna, kde jsme si prohlédli, jak se firma vyvíjela. Od zbraní, přes šicí stroje, až po motorové pily. Potom jsme přejeli do muzea zápalek, které se nachází v budově, kde se vyrobily vůbec první bezpečné zápalky. Taky jsme se podívali na film o historii vzniku vůbec prvních bezpečných zápalek. Mohli jsme si vyrobit krabičku s dřívky nebo se podívat na stroj, který vyráběl právě bezpečné sirky. Závěrem jsme navštívili obchodní centrum A6, kde jsme strávili hodinu a půl nákupy, například citronového pepře nebo Švédské čokolády. Ještě bychom šli do městského bazénu jménem Rosenlundsbadet, bohužel byl ale zavřený. A tak i přes nepříznivost počasí jsme si tento den krásně užili.

5. den - Stockholm

Ani brzké vstávání nás neodradilo od výletu do Stockholmu. Po čtyřech a půl hodinách jsme dorazili do královského paláce jménem Drottningholm, kde nás okouzlily nádherné zahrady a střídání stráží bylo opravdu zajímavé. Dále jsme přejeli do muzea Vasa, ve kterém jsme si mohli prohlédnout majestátní Vasovu loď, která 333 let ležela pod hladinou a která se potopila při první plavbě v roce 1628. My si ale mohli prohlédnout 98% původní lodi a zhlédnout krátký dokument o jejím potopení a následném restaurování. Po muzeu Vasa jsme se krátce podívali do muzea kočárů, dále jsme se podívali do korunovační katedrály jménem Storkyrkan, kde jsme mohli obdivovat slavnou sochu Jiříka bojujícího s drakem. Dále následoval rozchod po pěší zóně na náměstí Stortoget, kde jsme se mohli podívat do známých obchodů, jako jsou Flying Tyger nebo H&M, které vznikly ve Skandinávii. Po hodině zuřivého nakupování jsme se pěšky přesunuli na Stockholmskou radnici, kde jsme absolvovali 45minutovou prohlídku. Dozvěděli jsme se mimo jiné, proč je Modrá hala celá červená, jak probíhala výzdoba Zlatého sálu nebo jak dlouho na radnici trvají svatby (kratší varianta jen 30 sekund, dlouhá 3 minuty!). Potom jsme nasedli do autobusu a jeli dalších pár hodin domů. Na penzionu jsme si dali výbornou večeři a unavení a spokojení šli spát.